Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare – CRIES aduce legumele, la propriu, pe băncile școlii și facilitează activități prin care elevii învață să pregătească și să consume gustări sănătoase, țin jurnale alimentare, amenajează mici grădini în incinta unităților de învățământ, colectează uleiul uzat, învață să coase și să dea o nouă viață hainelor, să facă diferența între nevoi esențiale și consum excesiv. Sunt lucruri care se întâmplă, în mai multe școli din Timișoara, începând cu luna septembrie, prin Programul „LA PAS – Educație pentru schimbare”, implementat de Asociația CRIES.
Zece profesori implementează proiecte pentru promovarea alimentației sănătoase, reducerea risipei alimentare, vestimentație sustenabilă și consum responsabil prin programul LA PAS, în acest an școlar. Proiectele sunt implementate în patru licee și trei școli gimnaziale din Timișoara: Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, Liceul Teoretic „Dositei Obradovici”, Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Liceul Waldorf, Școala Gimnazială Nr. 30, Școala Gimnazială Nr. 6 și Școala Gimnazială Nr. 2.
La Școala Gimnazială Nr. 2, de exemplu, elevi și părinți au reconstituit, în această toamnă, drumul unei legume – de la sămânță și până să ajungă în farfurie. Totodată, cu sprijinul ASAT – Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănești, au avut ocazia să deguste legume proaspete de la producători locali. Activitatea a avut loc în cadrul proiectului „Minte sănătoasă în corp sănătos”, implementat pe parcursul anului școlar 2025-2026, prin programul LA PAS. Pe viitor, copiii vor amenaja chiar în incinta școlii o mică grădină în care vor planta salată verde, ceapă și ridichi.
Inițiativa a plecat de la situații concrete sesizate de către profesori: elevii refuză de multe ori biscuiții și merele primite la școală și consumă în general puține legume și fructe, preferând produsele de patiserie de la supermarket. În cadrul proiectului, vor fi aplicate chestionare în rândul elevilor și părinților cu privire la alimentație, periodicitatea cu care consumă fructe și legume, interesul legat de proveniența lor și sezonalitate. Copiii vor învăța să citească etichete, dar și ce efecte au anumite ingrediente.
Despre importanța consumului de alimente de sezon, despre Slow Food, consum și producție responsabilă vor afla și elevii de la Liceul Waldorf. „Anotimpurile din farfurie” se numește proiectul implementat aici. Elevii au programate, în fiecare sezon, vizite în piață, de unde aleg legume și fructe, iar apoi pregătesc diferite rețete alături de părinți și cadre didactice. În cadrul altor activități, plantează chiar ei legume și fructe, în jardiniere. Ținta este ca elevii să deprindă obiceiuri alimentare sănătoase și comportamente de consum responsabil, să descopere surse alternative de aprovizionare, să învețe să își prepare singuri mâncarea și să înțeleagă ce presupune îngrijirea plantelor.
Îmbunătățirea obiceiurilor alimentare ale elevilor se află în centrul atenției, în acest an școlar, și la Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară Timișoara. Liceenii sunt provocați să vină fără sucuri la școală și cu fructe, cu legume și gustări pregătite acasă. Vor fi realizate analize comparative – Fast-Food vs. mâncare gătită acasă, iar inițiatorii proiectului vor încerca să afle care sunt obiceiurile alimentare ale elevilor și dacă acestea pot fi schimbate odată ce tinerii învață să gătească, să își pregătească propriile meniuri de luat la școală, cu ingrediente curate. O altă inițiativă implementată în același liceu țintește combaterea risipei alimentare. Elevii colectează date despre risipa alimentară și metode de combatere a acesteia, iar mai apoi vor pregăti rețete inovative cu alimente „salvate” și revalorificate prin tehnici moderne.
Un alt proiect care se adresează adolescenților va fi implementat la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto. Aici, elevii vor deprinde principiile teoretice ale unei alimentații sănătoase, iar apoi vor experimenta practic – vor pregăti salate rapide cu legume de sezon, pe care să le poată consuma la școală, și deserturi care nu necesită coacere, din ingrediente ”prietenoase” (curmale, miere, zahăr brun, migdale/ făină de migdale, stafide, scorțișoară, carob șamd.) sau salate cu fructe procurate de la producători locali. De asemenea, vor planta în gospodăriile proprii plante aromatice pe care le vor folosi în activități ulterioare.
Elevii de la Liceul Teoretic „Dositei Obradovici” vor deprinde comportamente de consum resposabil – vor învăța să coase, să își repare singuri hainele sau cum să își planifice cumpărăturile în funcție de nevoile reale pe care le au. Vor vizita atelierul unui designer vestimentar și vor afla cum pot să dea o nouă viață obiectelor de îmbrăcăminte pe care nu le mai folosesc. Proiectul implementat aici vine și cu o provocare – „No buy month”, elevii fiind provocați să evite cumpărarea de lucruri neesențiale timp de o lună, să își analizeze propriile obiceiuri de consum și să conștientizeze diferența dintre nevoi și dorințe implusive. Va fi și o bună ocazie pentru a aborda subiectul bullying-ului vestimentar.
Un alt proiect, menit să aducă în atenția tinerilor fenomenul Fast Fashion, cu impactul pe care îl are acesta asupra mediului și costurile sale ascunse, este pus în practică la Liceul Waldorf. Elevii au avut ocazia să discute cu un designer și să afle ce înseamnă Slow Fashion. Vor învăța să își transforme hainele vechi în ceva nou și unic, iar în următoarele zile vor experimenta vopsirea naturală a textilelor, descoperind frumusețea culorilor obținute din plante.
Deșeurile textile vor deveni resurse și la Școala Gimnazială nr. 30, unde copiii învață să reutilizeze diverse materiale folosite, în special textile, blugi uzați, prin transformarea lor în resurse educative și obiecte practice și folositoare – scări numerice, cifre și litere tactile pentru abecedar, forme, penare, semne de carte, ornamente pentru sărbătorile de iarnă etc.
Și, tot prin programul CRIES, peste 100 de copii de la Școala Gimnazială Nr. 6 își vor transforma hainele abandonate prin dulap sau menite să ajungă la gunoi în jucării, personaje de poveste – recuzită pentru dramatizări, semne de carte sau cârpe de șters tabla.
„Ne bucură să vedem cum crește comunitatea de învățare LA PAS și mai ales ne bucură faptul că avem inițiative consistente, care se întind pe parcursul unui întreg an școlar, astfel încât obiceiurile de consum responsabil și alimentație sănătoasă pe care încercăm să le sădim în școli, în rândul elevilor, să se poată sedimenta. Dincolo de noțiunile teoretice, elevii participă la ateliere practice și creative prin care descoperă cum pot contribui, prin gesturi simple și conștiente, la protejarea mediului și la reducerea risipei. Toate proiectele propun experiențe concrete care transformă învățarea în acțiune. Noi sprijinim cadrele didactice în implementarea celor zece proiecte atât prin sprijin financiar, cât și prin îndrumare, prin mentorat personalizat și facilitarea colaborării cu experți în domeniul dezvoltării durabile, cu oameni din comunitate și acces la resurse și instrumente practice”, declară Mihaela Vețan, președintele CRIES.
În aceste inițiative sunt implicați peste 1.000 de elevi, alături de familiile lor. Activitățile au loc în cadrul proiectului „LA PAS/ Slowing Down”, implementat de Asociația CRIES – Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare. Proiectul face parte din Programul prioritar cu caracter multianual „Repere în cultură”, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte Timișoara.





