Skip to main content
Educație pentru schimbare – pe asta mizează profesorii din comunitatea La PAS, care și-au propus să aducă o schimbare în obiceiurile alimentare ale adolescenților, care aleg adesea fast-food-ul sau gustările dulci din comerț pentru a-și potoli foamea, fără a se gândi la calitatea ingredientelor sau repercusiunile asupra sănătății.
La Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timișoara, elevii vor învăța să pregătească salate cu legume de sezon și deserturi sănătoase, cum să combine diferite alimente sau să recunoască și să folosească ierburi aromatice. Se va întâmpla în noul an școlar, printr-un proiect implementat în cadrul Programului „LA PAS – Educație pentru schimbare”.
Aproximativ 50 de elevi, două clase de la Liceul Auto – a X-a A și a XI-a D, vor fi implicați în activități prin acest proiect, iar ei vor împărtăși și altora, și inclusiv familiilor din care provin, din cunoștințele dobândite și chiar din hrana pe care o vor pregăti la școală.
Provocarea este cu atât mai mare cu cât elevii din grupul-țintă al proiectului sunt majoritatea băieți, mulți dintre ei navetiști sau cu o situație economică precară, iar câțiva tind deja spre obezitate.
În cadrul activităților, elevii:
➡️ vor deprinde principiile teoretice ale unei alimentații sănătoase – nutritivă, echilibrată, variată: combinarea diferitelor grupe de alimente, combinații sănătoase/ nesănătoase, orar de mese, exemple de gustări sănătoase etc.;
➡️ vor experimenta practic diverse combinații alimentare, de exemplu vor pregăti salate rapide cu legume de sezon, pe care să le poată consuma ca pachet la școală, vor face bomboane și fursecuri care nu necesită coacere, din ingrediente ”prietenoase” (curmale, miere, zahăr brun, migdale/ făină de migdale, stafide, scorțișoară, pudră de carob șamd.) și salată cu fructe procurate de la producători locali, pentru o pauză dulce;
➡️ vor învăța cum să folosească în alimentație sarea, condimentele, ierburile aromatice, vor învăța care sunt proprietățile lor și cum să le recunoască folosindu-și simțurile;
➡️ vor planta în gospodăriile proprii plante aromatice pe care le vor folosi în activități ulterioare;
➡️ vor prepara sare aromatizată, pentru care vor folosi propriile plante și borcane pe care le vor aduce de acasă;
➡️ vor pregăti salate cu fructe și legume de sezon pentru aproximativ 100 de elevi și cadre didactice din școală.
„Din lipsă de timp, educație gastronomică, probleme sociale și familiale, elevii noștri aleg de cele mai multe ori hrana de tip fast-food. Distanța mare de la domiciliu la școală, naveta parcursă în fiecare zi cu schimbarea mijloacelor de transport, proveniența preponderentă din mediul rural, fac din elevii școlii noastre o categorie vulnerabilă în ceea ce privește adoptarea de obiceiuri alimentare nesănătoase. Suntem conștienți că, poate, nu vom reuși să schimbăm comportamente, dar dorim, prin conștientizarea problemelor punctuale, să oferim soluții simple, la îndemână care, în timp, pot fi adoptate și adaptate fiecărui caz particular”, spun inițiatorii proiectului.
Profesor coordonator proiect „AUTOrii schimbării în alimentația”: Amalia Milin, alături de Georgeta Gruin și Larisa Macău.
***
Zece proiecte educaționale pentru promovarea alimentației sănătoase, reducerea risipei alimentare, vestimentație sustenabilă și consum responsabil vor fi implementate, în anul școlar 2025-2026, prin 𝐏𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐮𝐥„𝐋𝐀 𝐏𝐀𝐒 – 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̗𝐢𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐬𝐜𝐡𝐢𝐦𝐛𝐚𝐫𝐞”.
Cadrele didactice vor beneficia de sprijin financiar pentru implementarea activităților, dar și de mentorat personalizat, formare și shimburi de experiență.
Activitățile au loc în cadrul proiectului „𝐋𝐀 𝐏𝐀𝐒/ 𝐒𝐥𝐨𝐰𝐢𝐧𝐠 𝐃𝐨𝐰𝐧”, implementat de Asociația CRIES – Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare. Proiectul face parte din Programul prioritar cu caracter multianual „Repere în cultură”, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.