Dragostea pentru grădinărit și consumul responsabil se învață în școală.

Mariana Anghel – Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoaraprofesor coordonator proiectul „Cultivăm și savurăm, din grădină învățăm”

Un interviu din seria #profesoriiLAPAS, în cadrul programului LA PAS, componenta „Educație pentru schimbare”, unde lucrăm cu profesori, copii, familii, ca să schimbăm comportamente.

LA PAS – Educație pentru schimbare. Reușim, cu adevărat, să producem o schimbare?

Da, văd schimbarea, dar în pași mici. Lucrez cu elevi de ciclul primar, cu atât mai mult, pașii lor sunt mici, dar au ecou, un ecou semnificativ în mediul familial. Am avut proiecte LA PAS și anul trecut. Anul acesta participăm cu elevi de clasa a II-a la un proiect de grădinărit și consum responsabil. Elevii mei au fost foarte încântați de activitățile propuse: semănarea de plante aromatice, îngrijirea mini-grădinii din sala de clasă, preluarea ideii de grădinărit și acasă. Prepararea, împreună cu colegii și câțiva părinți, a unei salate de fructe cu plante aromatice cultivate de ei a fost, să zicem, activitatea care i-a încântat și i-a implicat cel mai mult pe copii. 

Ce rămâne ”dincolo” de activitățile organizate prin acest proiect? 

Rămân idei practice de grădinărit care au fost duse acasă, fără a solicita în vreun fel eu așa ceva. Rămân bune practici și stări de spirit generate de activitățile desfășurate împreună. Bunăoară, au fost atât de încântați de miracolul germinației semințelor pe care le-au văzut crescând zi de zi în sala de clasă, încât au semănat și acasă plante, în mini-sere. Le-au îngrijit și mi-au trimis poze cu evoluția acestora. Alți copii au dus acasă, pe perioada vacanței, plăntuțele din grădina clasei și le-au îngrijit cu mare atenție. Unii s-au necăjit atunci când câteva firicele s-au ofilit și s-au oprit din creștere. A fost nevoie să reluăm procesul, să semănăm a doua oară…

Când au mers acasă sau la bunici, copiii au fost mult mai atenți la grădinile lor, la gospodăriile lor, au devenit mai curioși și mai interogativi, au știut să privească altfel plantele și binefacerile ploii. S-au implicat în mici activități de grădinărit acasă și la bunici. Mergând la piață, au sesizat diferențe de gust și arome la fructele provenite de la producătorii locali și cele cultivate cu tratamente speciale care grăbesc creșterea, unele aduse din import. În final, rămâne bucuria de a înțelege un lucru simplu: că stă în puterea noastră să ne alegem și să ne preparăm o hrană sănătoasă. Asemenea salatei de fructe preparate împreună, copiii cred că au reținut câteva din ingredientele unei vieți armonioase: răbdare, muncă, grijă, atenție, voioşie, aer curat si, bineînțeles, vitamine!

Care au fost reacțiile elevilor, ale familiilor, ale colegilor dumneavoastră de breaslă?

M-a surprins energia copiilor la activitățile comune, ale clasei. Grija zilnică, încă de la intrarea în clasă, pentru ghiveciul cu plante al fiecăruia. M-a surprins conștiinciozitatea și implicarea, modul în care se sfătuiau cu privire la îngrijirea plantelor. Alții m-au uimit prin puterea lor de convingere: i-au convins pe părinți că pot semăna și ei acasă, că pot îngriji singuri acele plante și că pot duce un lucru la bun sfârșit. Activitatea de gătit a generat multă implicare. Erau bucuroși să dăruiască și altor copii, din clase paralele, salate de fructe pregătite de ei și explicau cu pasiune modul de preparare. La final, copiii m-au întrebat când mai repetăm activitatea.

La rândul lor, părinții au fost atenți și receptivi. S-au implicat și ne-au ajutat, i-au însoțit pe copii la standurile de legume și fructe din piețe, i-au pregătit referitor la modul de cultură și de valorificare a plantelor. 

Din școală, am alături de mine în proiect două colege învățătoare care au desfășurat activități similare, doamnele Ioana Dehelean și Ioana Capotescu. De la Școala Gimnazială nr. 16 din Timișoara, alte două colege, tot învățătoare, au desfășurat activități de mare impact pentru copii – doamnele Florina Petcu și Alexandra Licuța Gafton. Mai sunt colege din școală care cunosc ideea proiectelor LA PAS și ne-au vizitat clasa, au admirat produsele muncii copiilor și au participat, împreună cu noi, la Festivalul LA PAS din 2022. 

Cum ar trebui să continue Programul LA PAS? 

La clasele mici, ne concentrăm pe activități practice, de învățare experiențială, combinate cu activități ludice, muzicale, care „să condimenteze” atelierele de lucru. Așteptăm nerăbdători Festivalul LA PAS din octombrie 2023.

Lucrați cu copiii, lucrați în învățământ – unde ați observat că sunt cele mai mari minusuri, carențe, probleme, să le spunem, dacă vorbim despre alimentație sănătoasă, consum responsabil șamd.?

Minusurile sunt evidente mai ales la meniul pe care și-l aleg liber atunci când sunt, să zicem, într-o excursie sau la o plimbare în parc. Sunt anumite obiceiuri alimentare nesănătoase, poate prea multe dulciuri, chipsuri, sucuri acidulate nenaturale. Noi, la clasă, am reușit, de comun acord cu părinții, să imprimăm un stil alimentar cât mai curat: copiii servesc la pauza de masă mai ales hrană pregătită de părinții lor. Nu vin cu chipsuri, dar la dulciuri mai avem de lucru…

Mai este o problemă legată de risipa alimentară: unii nu mănâncă decât o parte din pachetul de acasă, restul îl aruncă la coș. Lucrăm și la acest aspect. Biscuiții primiți la școală nu sunt la mare căutare. Aceia rămân mai ales pentru colegii mai mari. Ei știu să-i valorifice! 

Ultima problemă este cea a deșeurilor, care ar putea fi selectate mai atent. Și aici, pornim de la situația inițială; mereu ne întrebăm și dezbatem: oare avem nevoie cu adevărat de foarte multe? 

Reluăm, în diverse forme, lecția simplității și a trăirii în armonie cu natura care, iată, este mereu generoasă cu noi.

865 Comments

Leave a Reply